Mijn naam is Jos een 63-jarige echtgenoot, vader en opa woonachtig in Tilburg. Maar bovenal een bevlogen docent.
Sinds april 2015 ben ik voor Bisbee werkzaam bij ISK Den Bosch. Ik maak daar deel uit van een heel fijn team.
Normaal gesproken geef ik naast mijn functie als stagecoördinator een aantal uren les aan leerlingen van de doorstroomgroep. De doorstroomgroep bestaat uit leerlingen die pas in Nederland zijn. Zij zijn wel gealfabetiseerd maar zij hebben de Nederlandse taal nog niet onder de knie. Omdat er sprake is van flexibele instroom lopen de verschillende programma's door elkaar heen. Het belangrijkste is om elke nieuwe leerling heel snel een goed gevoel te geven!
Nu in de coronatijd zien mijn werkdagen er anders uit, maar gelukkig gaat het werk door. Mijn huidige werkdag begint om 8.30 uur, gewoon thuis, met een kop koffie!
We maken voor het contact met de leerlingen gebruik van Google Classroom. Hiermee kunnen we bestanden delen met de leerlingen. Elke leerling heeft een gedeeld document waarin staat wat hij of zij die dag kan doen. De lesstof is voor elke leerling verschillend, afhankelijk van het niveau van de leerling.
Onze leerlingen hebben allemaal een Chromebook van school. Ze zijn gewend om hiermee te werken. WIFI is tegenwoordig wel een soort 'basisbehoefte' dus dat is voor de bereikbaarheid van onze leerlingen dan ook geen probleem. De taalbarrière is een groter struikelblok. Je kunt op afstand niets 'met handen en voeten' uitleggen of dat zou via een videogesprek moeten plaatsvinden.
We loodsen de leerlingen op afstand door de opdrachten van Lowan Startpakket heen. Wanneer een leerling een thema heeft afgerond wordt een toets gemaakt die digitaal aangeleverd wordt. De toets wordt beoordeeld en de leerling krijgt een cijfer en feedback. De leerlingen werken ook met Muiswerk, iedere leerling werkt in het eigen tempo en de lesstof (module) is aangepast aan het individuele niveau van de leerling.
Voor een paar leerlingen hebben we een Disk-account aangemaakt. We stimuleren ze om uitspraakoefeningen en eenvoudige grammatica te oefenen. Er zijn voldoende opdrachten geschikt om zelfstandig te kunnen maken. Indien nodig kunnen de leerlingen altijd bellen als ze iets niet begrijpen. Het zijn voornamelijk oefeningen met een herhalingskarakter. Gezien de taalvaardigheid van de leerlingen is dit voor hen de beste optie. Dat blijkt ook uit de response!
Ik doe dit niet alleen maar samen met mijn collega Martijn. Samen slagen we er in om de leerlingen elke dag te enthousiasmeren. Hoogtepunt is dan vaak de Quiz die we om de zoveel dagen spelen en waar de leerlingen echt naar uitkijken.
Omdat we met elke leerling kunnen Whatsappen is het mogelijk om leerlingen individueel te spreken. Daarnaast zitten alle leerlingen in de groeps-WhatsApp. Daarop delen wij alleen positieve berichten.
Natuurlijk is de huidige situatie niet optimaal maar ik wil graag een compliment geven aan al die leerlingen die er met veel inzet en enthousiasme het beste van maken.
De leerlingen vinden het dagelijks contact prettig. Ook een persoonlijk bericht is fijn. Bij de een gaat het beter als bij de ander maar dat is in een normale lessituatie natuurlijk ook het geval.
Samen slaan wij ons door deze crisis.