Denk je eraan ISK- of NT2-docent te worden óf ben je dat al en wil je jezelf verder ontwikkelen? In deze podcast vertelt Tanja over haar werk als ISK-docent bij Bisbee Flexonderwijs en spreekt ze met bijzonder gasten uit het ISK-/NT2-werkveld.
In de eerste aflevering stelt Tanja zich voor: ze vertelt over haar achtergrond en haar motivatie om als ISK-docent te werken én waarom ze deze podcast begonnen is.
In de andere afleveringen komen allerlei onderwerpen aan het bod zoals de wachtlijsten bij ISK's, hoe Ayan Yusuf Boss als vluchteling zelf een ISK-docent is geworden, maar ook gesprekken met de auteurs van 'Focus op VUT'; een boek dat zich richt op de goede opzet voor een NT2-les.
Al met al veel interessante materie, klik hier rechts om de podcast te beluisteren! Scroll naar beneden om alle afleveringen te vinden.
In deze aflevering ga ik in gesprek met Marit Wolffenbuttel, teamleider ISK op Panta Rhei in Amstelveen. Wat is ISK eigenlijk, hoe werkt het ISK-onderwijs en wat is er de laatste jaren gebeurd? We praten ook over de schoolloopbaan van ISK-leerlingen en de verschillende niveaus tussen leerlingen.
Dit keer ga ik in gesprek met ISK-docent Ayan Yusuf Boss, die zelf als jonge vluchteling vanuit Somalië naar Nederland kwam. Ayan vertelt over de zoektocht naar haar identiteit en hoe zij haar achtergrond gebruikt voor haar eigen lessen. We praten over het verkleinen van culturele verschillen bij leerlingen en hoe we de leefwerelden naar elkaar toe kunnen brengen.
Tanja is deze week in gesprek met Hariëtte Boerboom, adviseur bij LOWAN, en Joanne Vuijk, teamleider van de ISK in Barneveld en medewerker van LOWAN. Ze bespreken de problemen bij nieuwkomers die geen onderwijs kunnen krijgen en wat er zou moeten veranderen om nieuwkomers op te vangen. Hoe kun je je weg vinden als startende en ondervaren NT2-docent en wat draagt LOWAN daaraan bij? Daarnaast praten ze verder over o.a. het lerarentekort, de grote hoeveelheid instroom AMV'ers en welk uitdagingen daarbij horen.
Een gesprek met Anna de Haan van Pharos (organisatie die professionals begeleidt die werken met vluchtelingen) en Ramin Kawous die zelf als 12 jarige vluchteling van Afghanistan naar Nederland kwam, over cultuursensitief lesgeven/ les krijgen. Ramin vertelt wat hij heeft ervaren toen hij op de ISK zat en hoe dat heeft doorgewerkt in zijn verdere leven.
In deze aflevering praat Tanja met Merel Borgesius en Sandy Posthumus Meyjes, auteurs van het boek 'Focus op VUT'. Merel Borgesius (links op de foto) en Sandy Posthumus Meyjes (rechts op de foto) zijn beide zeer ervaren NT2 docenten met wie Tanja praat over de opzet van een goede NT2 les. VUT staat voor Vooruitblikken/ Voorkennis activeren. Uitvoeren en Terugblikken. Hoe krijg je je leerlingen spelenderwijs actief, aan de praat, doelgericht en gemotiveerd?
Tanja is dit keer in gesprek met Hélène van Oudheusden, auteur van het boek 'Lesgeven aan nieuwkomers', adviseur nieuwkomersonderwijs, pedagoog voor anderstalige kinderen én biedt coaching aan docenten. Tanja en Hélène praten over de zorg voor jezelf als docent, do's en dont's bij het lesgeven aan (getraumatiseerde) vluchtelingen, expats en arbeidsmigrantenleerlingen en haar persoonlijke missie in Lesbos.
Tanja is dit keer in gesprek met Karin van Dijk, adviseur LOWAN PO. Ze praten over hoe het onderwijs voor nieuwkomers is in het PO, taalklassen, reguliere klassen, tips voor docenten en nog veel meer! Beluister de aflevering snel.
In deze aflevering spreekt Tanja met mentorleerlingen van ISK E, een internationale schakelklas in Nederland. Ze delen hun indrukken van Nederland, ervaringen met de Nederlandse cultuur en vertellen over hun toekomstplannen. Luister naar deze inspirerende verhalen van jonge nieuwkomers die hun weg vinden in Nederland.
Laat dan hier je gegevens achter en wij nemen contact met je op!